کارشناسی ارشد معماری - دانشگاه آزاد تهران مرکز نیلوفر نیکسار در سال 1387 دفتر معماری "استودیو دوازده " را پایه گذاری کرده است. جوایز و تقدیرها : در بخش معماري، ساختمان و سازه / A Award برنده جایزه معماري میلان ، ایتالیا 2015 برگزیده براي نمایشگاه آجر و آینه، نمایش آثار معماران معاصر ایرانی / رم، ایتالیا 2015 منتخب مسابقه پیشنهادي براي تهران/ موسسه تهران- مطالعات کلانشهر 2016 انتخاب در لیست کوتاه برندگان مسابقه معماری طرح غرفه ایران در شانزدهمین دوره بینال معماری ونیز، سال 2016 تقدیر ویژه از مقاله “زنان خانه دار در حاشیه متن خانه” در سومین دوسالانه ی ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران، سال 2016- 2018 در بخش جایزه ی ملی نقد معماری نامزد دریافت جایزه معماری خاورمیانه در بخش ساختمان های اداری-تجاری / سال 2018 تقدیر ویژه هیئت داوران در سومین جایزه ساختمان سال ایران / موسسه هنر معماری، 1397 نامزد دریافت جایزه 2A در بخش old &new/ سال 2019
مقالات منتشر شده: اصالت چینی/ مجله معمار/ شماره92/ آگوست و سپتامبر 2015 هراس از شفافیت/ مجله فیلمخانه/ شماره2 / پاییز 2012 ساختمانی که ذهنمان را به بازي می گیرد/ مجله معماري همشهري/ شماره2 / 2012 اپریل Limited openness, Contemporary art in Tehran Metropolis M magazine/ No.1/February 2007 ترجمه و تلخیص مقاله "فضاهای روزمره و دیگری" (“Everyday” and “Other” spaces) از مری مک لیود (Mary McLeod) / فصلنامه تزرو / شماره 1 / تابستان 2016 مقاله "زنان خانه دار" در حاشیه متن خانه /فصلنامه تزرو/ شماره 2 / پاییز 2016 "شرحی بر روند طراحی و اجرای بازسازی مؤسسه¬ی کارمان" / هنر معماری / شماره 49 / تابستان 2018 "معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی" / وبسایت معماری اتود / تابستان 2018
“Niloufar Niksar: For an architecture of discernment in Tehran,” EchoGéo Magazine, September. 2018 "عرصه تمایز؛ نگاهی دیگر به فضای عمومی در شهر تهران" / مجله معمار / شماره 116/ مرداد و شهریور98
متمایز بودن به خودی خود واجد هیچ امتیازی نیست؛ امروزه هر فرد و موسسه ای در گوشه و کنار جهان بابت جلب توجه مخاطبین و جذب منابع مالی آنها مدعی تمایز از دیگر رقبا است. اما در این میان حوزه هایی وجود دارند که به دلیل نسبتشان با فرهنگ، دانش، تکنولوژی و اقتصاد ناگزیر از اثبات مدعای خود بطریق علمی و منطقی هستند. حوزه معماری نیز یکی از حوزه هایی است که مخاطب آگاه و فرهیخته به خوبی می تواند با مطالعه و دقیق شدن در آثار طراحی یا اجرا شده وجه تمایزات و برتری ها را تشخیص دهد. توجه به جزئیات و نقش آن در شکل دادن به یک کلیت معمارانه و برقرار کردن تناسبات شکلی و محتوایی بین اجزا و کلیت، ویژگی است که این گروه مهندسی به جد پایبند به آن است. از این رو وجه افتراق ما با دیگر گروههای مشابه را می توان در نحوه مواجهه با جزئی ترین المان های طراحی و اجرا در کنار مطالعه دقیق بستر پروژه و آگاهی از بافت فرهنگی- تاریخی آن جستجو کرد. هر پروژه جدیــــد، تجربه ای منحصر به فرد برای این گـــروه طـــراحی است.