طرح پیشنهادی ، مجتمع مسکونی شار ، استودیو هوبا طرح
1395/6/10
عنوان پروژه: مجتمع مسکونی شار
محل پروژه: تهران، ایران
سال طراحی: ۱۳۹۱
طراح: هومن بالازاده (استودیو هوبا طرح)
توضیح طراح: در طراحی کانسپت طرح، ما به دنبال راهی بودیم که بتوانیم کیفیت زندگی فضاهای مسکونی را با روش طراحی و سازماندهی فضایی، تا حدی بهبود بخشیم. در الگوی طراحی فضای مسکونی، ما به دنبال راهی برای ایجاد تهویه هوایی، نور کافی در تمامی فضاها و فضای سبز در فضای مسکونی بودیم تا بتوانیم علاوه بر اینکه از نظر میزان سطح اشغال، متراژ پروژه را تامین کنیم، مزایای مختلفی را در فضای مسکونی به وجود بیاوریم، به گونه‌ای که این مزایا تعریف فضایی خاصی نیز در پروژه داشته باشد.
نقطه شروع پروژه، سازماندهی فضایی بلوک‌ها بر اساس دید واحدها، ایجاد بیشترین میزان نورگیری واحدها، حفظ درختان موجود در سایت، حریم ۶۰٪ و دسترسی واحدها بود. تلاش ما در روند طراحی، رسیدن به یک الگوی فضایی بود تا بتوانیم علاوه بر اینکه به نیازهای طراحی پروژه پاسخ می‌دهیم، پتانسیل‌های دیگری نیز برای طراحی ایجاد کنیم.
ایده فضایی طرح بر اساس ایجاد ویدهای بزرگی بود که در جهت فضای سبز موجود در سایت شکل گرفته‌اند. هدف عملکردی این ویدها در جهت ایجاد گردش هوایی واحدها، ایجاد نورگیر و دید بیشتر و تعریف فضایی ورودی واحدهای مسکونی بوده است. این ویدها با توجه به آنکه شرایط درختان در محل قرارگیری‌ و جهت‌گیری آنها تعیین‌کننده بود، دارای سه جهت اصلی در سایت هستند که یکی از ویدها تعریف‌کننده ورودی اصلی مجموعه نیز است که افراد از طریق این وید، وارد مجموعه مسکونی می‌شوند. از نظر عملکردی، ویدها تعریف‌کننده ورودی و یا حیاط برای واحدها هستند.
در مرحله بعدی طراحی، ما به دنبال سازماندهی پلان‌ها، به همراه ایجاد الگوی فضایی نو در فضاهای داخلی بودیم. در تعریف فضاهای واحدها، زون‌های سبزی که از داخل ویدها به داخل پلان‌ها کشیده می‌شوند تا بتوانند تعریف فضایی اثرگذاری را در فضاهای داخلی داشته باشند، یکی از عناصر طراحی بود. بخش دیگری که در طراحی واحدها اثرگذار بود، فضاهای بیرون‌زده سبز مرتبط با واحدها بود که این الگوی فضایی معکوس فضاهای منفی، به صورت فضاهای مثبت در داخل ویدها تعریف شده و ز نظر معماری، به صورت حجم‌های مکعبی‌شکلی است که تعریف‌کننده درختچه‌هایی با ارتفاع حدودا 4 متر است که حالت تشدیدکننده کیفیت باغ‌مانند ویدها را خواهند داشت. این احجام، باغ‌های معلقی را در درون ویدها ایجاد می‌کنند که تعریف‌کننده کیفیت فضایی متفاوتی در هر واحد، برای افراد خانواده است.
در سازماندهی فضایی پروژه سعی شد تا تمامی فضاها، مانند پلان‌های واحدهای مسکونی، طراحی سایت و لابی، تحت یک سازماندهی به وجود بیایند. این سازماندهی به صورت محورهای موازی با یکدیگر به وجود آمده که در سازماندهی‌های مختلف تاثیر گذاشته است، ولی تمامی عناصر طراحی از این سازماندهی پیروی می‌کنند و در هر قسمت، به گونه‌ای متناسب با نیاز طرح، طراحی شده‌اند. مدول‌بندی حجمی در طبقات به صورت لبه‌های متناسب با مدول نما به وجود آمده‌اند. طراحی نمای پروژه نیز بر اساس مدول‌بندی کلی حجم شکل گرفته و با توجه به میزان نور و کنترل دید، از حالت کاملا بسته به تراکم باز متغیر است.
در سازماندهی پلان‌ها، یک بلوک در میان، مکان اتاق‌های خواب جابه‌جا شد تا افراد مختلف به نسبت سلیقه‌های متفاوت، بتوانند قدرت انتخاب در واحد ها داشته باشند. این مساله در طراحی نما نیز تاثیر گذاشته است و در قسمت‌هایی که اتاق‌های خواب‌ قرار دارند، جعبه‌های سبزی متناسب با ایده کلی پروژه به وجود آوردیم که در دیتیل اجرایی آن، از میان سازه‌های چوبی، مسیر آبیاری نیز برای آنها پیش‌بینی شد. این جعبه‌های چوبی در مقیاس کوچک‌تر، فضای سبزی ایجاد می‌کنند که از داخل فضا نیز قابل دسترس برای افراد ساکن واحدهاست










 

پيشنهاد iranArchitects - محصولات ساختمانی

gessi-anello-63409

Gessi Anello 63409

طراحان ایده صدرا Gessi

شیرآلات و تجهیزات سرویس بهداشتی

مشــــــاهده

kwc-ava

KWC Ava Collection

KWC

شیرآلات و تجهیزات سرویس بهداشتی

مشــــــاهده

pattered-shade-26

Pattered Shade 26

آسترو بلایندز

پرده شید، بلک اوت، شید برقی

مشــــــاهده

پيشنهاد iranArchitects - برندهای ساختمانی

موکت زت

موکت زت

انواع موکت اداری، هتلی، تایل و رول

دریافت کاتالوگ

مشــــــاهده

آسترو بلایندز
مهندسین مشاور تکوین

مهندسین مشاور تکوین

طراحی معماری | طراحی داخلی | طراحی فضای سبز

دریافت کاتالوگ

مشــــــاهده

پيشنهاد iranArchitects - محصولات به‌کار رفته در پروژه‌ها

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت جهت ایران‌آرشیتکتز محفوظ ميباشد.