ارشیتکت : دفتر طراحی هوبا - هومن بالازاده
تیم طراحی : میثم احسانیان، مهسا مرعشی، رضا هاشمی
موقعیت مکانی : کرج
عکاس : پرهام تقی اف
ایدهی پنجرههای پروژه از طرح پنجرههای سنتی ایرانی (اُرسی) گرفته شد که در آن ماژولهای رنگیِ کوچک شیشهای، هم شدت نور داخل را کنترل میکند و هم تاثیر رنگین از نور و سایه در فضای داخلی بهوجود میآورد.
با تنظیم نسبت ترکیب حجم، از آنجا که ساختمان پهنای اندکی در مقایسه با ارتفاعاش دارد، کل مجموعه به دو بخش عمده در عرض و ارتفاع تقسیم شد تا واحدهای اداری - تجاری در نمای اصلی از طریق بخشبندی کلیِ ورودی اصلی تعریف شود. در مرحله بعدی، بافتی بر نمای شفاف اصلی براساس مفهوم بسط هندسی طراحی گشت که در آن یک ماژول پایهای برای شکلگیری کل مجموعه وجود دارد
ایده نمای شهری پویا
هرچند این ساختمان 16 طبقهای بین دو بلوک شهری دیگر واقع شده است، اما نقش معماری آن بهعنوان یک ساختمان اداری مدرن، بهصورت فرهنگی جاسازی شده است تا هویت ایرانی را در قالبی مدرن توضیح دهد.
در رابطه با دماغه (Cape) شهری بهعنوان دیگر عامل برجسته طرح، یک نمای متغیرِ وابسته به لحظات مختلف نورپردازی در شب و روز ایجاد شد، درحالی که استفاده از بافتهای شفاف و نیمهشفاف بر نمای شیشهای، کیفیتهای مختلفی از بازتاب نور خورشید و زوایا را خلق نمود. همچنین استفاده از سیستم نورپردازی مصنوعی که در هماهنگی با مفهموم حجمسنجیِ نماست بر چشماندازهای شهری پویا تاکید دارد. بنابراین، درصورتیکه کارکرد اداری فعال نیست، نورپردازی شب براساس ماهیت 3 بعدیِ نما به حفظ پویایی دماغه شهری کمک نموده، حس پویایی را جایگزین حس خنثی معماری میکند.
نکته دیگر در رابطه با این پروژه، شکلدهی یک فضای فرهنگی ایرانی بود تا ساکنان احساس کنند در فضای طبیعی خود هستند، فضایی که در آن فرد فضای داخلی را با تاثیر سایهها و بازتاب رنگ فیروزهایِ ماژولهای نصب شده بر نما تجربه میکند. این تاثیر حتی اگر پردههای نیمهشفاف پایین باشند هم حس میشود.
ترکیب مواد بیرونی
ساختمان جنوبی بود و نمای اصلی از دو لایه شفاف تشکیل میشود که اولی از ماژولهای مستطیلی مشابهی درست گردیده که از طریق میلههای فلزی کوچک بر لایه دوم که پنجرههای اصلی را شامل میشود، نصب شده است. پوستهی جلو، ماژولهای شیشهایِ 30*30 به رنگ آبی آسمانی است که از معماری سنتی ایرانی الهام گرفته شده و نهتنها تاثیر رنگین بر سایهها و فضای داخلی میگذارد بلکه پیش از عبور نور شدید جنوبی خورشید از سایهبانهای بزرگ شیشهای نما، سپری در برابر نور و گرما میسازد. در پشتیبانی از سایههای طراحی پیمانهای (ماژولار) که در فضای داخلی گسترده شده است، لایه دوم از پنجرههای دولعابه، با کمک گرفتن از طراحی شنوماسهای بر وجه داخلی ورقههای شیشهای، همان حرکت پیمانهای را تکرار میکند.
درکل، هدف اصلی از انتخاب این ترکیب مواد برای سطح خارجی پاسخ به شرایط آبوهوایی پروژه بود بهگونهای که دمای نور را تا 40% کاهش دهد. میزان باقیمانده نیز با کمک از شیشههای انرژی خورشیدی مسدود میشود.
گونهشناسی (تیپولوژی) طرح
زمین 5/13 متر پهنا و 20 متر طول داشت. ساختمان در 16 طبقه ساخته شد که دو طبقه زیرین آن به اتاقهای سرویس و مکانیکی، طبقهی همکف و اول فضای تجاری و 12 طبقهی فوقانی به واحدهای اداری اختصاص یافت. با توجه به قوانین شهرداری و تسهیلات عمومی پیرامون، نیازی یه ایجاد پارکینگ اختصاصی برای این پروژه نبود.
حین طراحی طرح، کارفرما در نظر داشت تا انواع مختلفی از واحدهای اداری با متراژ 50 مترمربع و 120 مترمربع داشته باشد. این استراتژی، هر طبقه را به دو تا چهار واحد تقسیم نمود. این واحدها بهگونهای پویا طراحی شدندکه به کاربر اجازه میدهد احساس راحتی در رابطه با کارکردهای اداری مطلوب خود داشته باشد بدون آنکه نیاز به تغییر عمده در فضاهای داخلی باشد.
استراتژی طراحی داخلی
جذب نور طبیعی داخل فضاهای داخلی میانی از پنجرهای اصلیِ شمالی و جنوبی یکی از اهداف اصلی در طراحی داخلی بود. مجموعهای از پارتیشنهای هطی شفاف و نیمهشفاف ساخته شده از آجرهای شیشهای به موازات پنجرههای شفاف اصلی نصب شد تا نهتنها بین نماهای داخلی و خارجی وحدت ایجاد نماید بلکه بخش عمدهای از نورپردازی داخلی را از منابع طبیعی فراهم آورد.